Судебник короля Казимира

СУДЕБНИК КОРОЛЯ КАЗИМИРА ЯГЕЛЛОВИЧА, ДАННЫЙ ЛИТВЕ, 1468Г., ФЕВР. 29 .
Казимир, Божьею милостью король полскый, великый князь литовьскый и руский, княжа прусское, и жомоитьскый, и иных, чиним знаменито сим нашим листом , кто на н посмотрить, или чтучи услышить, ижь мы с князьми и с паны-радою нашею великого князьства Литовскаго и с всим поспольством согадавши, урядили есмо так:
1. Што с лицом приведуть татя, будеть ли мочи чим платити, ино заплатити истинну; пак ли чего у дому не будеть, а будеть ли то жона ведала з детьми ужо изрослыми, ино жоною и детми заплатити, а самого на шибеницю ; а што бкдкть малыи дети, ниже семи годов, тыи в том невинни .
2. А пак ли злодей не имети будеть чим платити, ино и лица у двор не имать, воротити истьцю, у кого украдено, просокы половину верънути; а злодеа на обешение, а просока по старому .
3. А в кого будеть украдено, и што судьи присудять: ино прво заплатити истьцю, а потом осподарь татя того вину свою бери .
4. А коли выдадуть жону, а любо дети татиныи, а у колце судьи скажют, а потом возмогут ли ся выкупити, а любо осподарь их усхочет выкупити: и они могуть ся выкупити. А будеть ли в дому статков татя того, и он домовыми статкы плати: оли ж бы не было чим платити из дому, ино жоною и детьми платити, как у верху писано .
5. А коли бы злодей што у кого украл, а и где украдено, а там его ухватят с лицом, а он у дом не принесл, жона и дети того не поживали: злодей терпи, а жона и дети и дом их невинен .
6. А коли злодей из дому вышел, и украдеть што и потеряет, а любо што изъесть, а кроме жоны и детей: ино домовыми статкы, што того татя влостное, заплатити; а жона и дети и статкы женьни от того порожни .
7. А коли чий человек у злодейство упадеть, а будеть осподарь его тое ведал, а любо и с ним удел имел, а будеть на то довод: и тот так терьпи, как который злодей.
8. А который будеть лежьни держати у своем дому тайно, а суседем околици не оповедаеть, а в том часу што у кого изгынеть; а будеть на то довод, ижь лежьни дрьжал: ино дати тому рок, и другий, и третий, ижь бы того лежьня поставил, ли с себе извел; а пак ли на рок на последний не поставить, заплатиж, а того ищи; а нашод к праву поставити : не деи исправляется, а то уже заплачено.
9. А коли бы наш человек вину дал князьскому или паньскому или борярьскому человеку, а в котором повете, под нашим наместничьством или тивуньством: ино нашему наместнику, а любо тивуну, обослати, ижь бы нашому человеку стало ся право; а пак ли усхочеть на обчий суд , ино их на обчий суд пустить и рок дати.
10. А будуть ли на нашом человеце князьскыи или паньскыи или боярьскыи люди чого искати: ино тому суд и право перед нашими наместьникы и тивуны, который от нас где што дръжить ; а нашим урядником дати право на обе стороне.
11. А которому человеку князьскому или паньскому или боярьскому до князьскых и до паньскых или до боярьскых людей дело; ино хто ищеть на ком, ехати ему искати правом пред осподарем его; а не уделаеть ли права , ино обчий суд, рок положив со обу сторон, а тогды уделати и справедливость. Пак ли будеть некоторый отводити , ино нам дати децького; а не пригодить ся нам в великом князьстве Литовьском, ино воеводам нашим моцно дати децького.
12. А коли злодея выдадуть ис права , и чим его възвелять, казнити по его делом. А кому татя выдадут, и тот не въсхочеть его казнити, а усхочет на нем заплату побрати, а его пустити, а любо его собе в неволю възяти, а на то будеть довод: тот уже ис права выступаеть, и нам и с паны. радою нашою великого князьства Литовьского о том погадав , как его казнити, а и сказнити его, чого будеть достоин. А над злодеем милости не надобе .
13. А кто украдеть выше полукопья , а любо корову, того узвесити .
14. А который впервое украдеть, а дотоль будеть не крадывал: ино за первую татбу виною его казнити; а же будеть ниже полтины, домовыи речи крал, домовыми ж речьми платити, а будеть выше полтины крал, хотяб пак первое украл, ино его обесити.
15. А который хотя первое украл, а коньская татба, коня украл, а с лицом приведуть : того узвесити.
16. А коли татя приведуть, а на кого сок усочить, а домучятся татбы , а будеть перво того крадывал и кому плачивал, а околица то будеть ведала: и без лица обесити.
17. А пак ли сок усочить на кого, а лица не будеть, а перво будеть украл, и околица будеть перво злодейства на него не ведала, а будеть никому не плачивал: ино ему платити татбу истьцю и вину; а смертьною раною его не казнити .
18. А коли тать дасться на муку, а зелие знаа, а знатникы будуть добрыи на него, сок усочить, а будеть первей того крадывал, а любо мучиван, а и сьведомо то будеть околици: ино того зелейника хотя недомучается, ино его обесити .
19. А коли чии паробькы украдуть што у кого, а пак у сем листу верху писано, как за которорую татбу казнити: коли первое украдеть, ино его не вешати, а заплатити бондою его, а не будеть бонды, ино осподарь его за него заплатить, а паробка сказнити и пробити; а коли иметь часто красти после того, а выше полукопья, ино паробка узвесити .
А також кому будеть до кого какое дело, будеть земное дело, ино ездокы побрати; а будуть иныи которыи дела, ино судьи побрати, а искати правом; а порубов и наездов не надобе никому же чинити.
21. А которыи бы сами собою порубы делали, а любо наезды чинили: ино кому сталася кривда, тот имаеть ся нам жаловати; а пак ли не пригодиться нас у великом князьстве Литовьском, и он имаеть паном-раде нашей жаловати; и паном воеводом нашим по того послати и велети пред собою моцно поставити, а и досмотрети: будеть ли то так чинил, а всадити его у казнь и держати до нашего щастного приеханиа: бо тот ис права земьского выступил, а над право сягнул, как у верху писано. Мы пак, снемся с паны-радою нашою великого князьства Литовьского, осмотрим того, какою казнью того казнити .
22. А коли бы два мели ся правовать, а возьмуть собе ездокы и судьи: ино учинити им рок, а дати ведомо за чотыри недели, штобы ся оба-два зготовили к тому року перед тыи судьи; судьам же и ездоком там выехати на речное местьцо. А который бы из дву тых сутяжаев не выехал, тот без суда виноват; а который выехал, того оправити в том, чого будеть искати: нижь коли бы пригодилася наша, а любо земьскаа служба , а любо болееть: тым того не истратить .
23. А коли бы кто коня, а любо клячю знашол блудящюю, или иныи которыи речи изнайдеть, ино оповедати околици: не изнайдеть ли ея истець до трех днев, ино повести на королевскый двор, по давному , да переем свой возми; а пак ли который што утаить, а въсхочеть собе покорыстовать, а будеть на то довод: тот такый злодей, как который.
24. А который будеть люди выводити, а любо челядь неволную, а ухватять с лицом: того на шибеницю; а изнайдет ли ся сок, ино тому право: как у сем листу верху писано, по тому его судити .
25. А також, где которыи мосты мощивали за дядю нашего, за великого князя Витовта, и за великого князя Жикгимонта, туть бы и ныне каждый свои мостьници замостили и заделали, как надобе; а што бы не мешкали, сего жь лета уделали. А на чией делници щькода ся станеть, конь ся образить , ногу изломить: тому платити. А пак ли которыи не заделают своих делниць сего лета, а исплошаться: тот ис права выступил; на том нам вины десять рублев.
Протож, как у сем нашом листу выписано, по тому бы есте рядили, а им того не выступали.

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.

Comments

Еще нет комментариев.

Извините, комментирование на данный момент закрыто.