Жалованная грамота короля Казимира

ЖАЛОВАННАЯ ГРАМОТА КОРОЛЯ КАЗИМИРА ЛИТОВСКОМУ, РУССКОМУ И ЖМУДЬСКОМУ ДУХОВЕНСТВУ, ДВОРЯНСТВУ, РЫЦАРЯМ, ШЛЯХТЕ, БОЯРАМ И МЕСТИЧАМ, 1457 МАЯ 2.
Во имя Божье, аминь. К вечной речи памяти. Вси речи, которыи ж бывают, от людскои памяти поспол с часом отходят , а ни потом к памяти могут приведены быти. Про тож мы Казимир, с Божьей милости выбранный король Польскый и великий князь Литовскый, и Рускый, и Жемоитскый и иных земель, познавшее верность уставичную почтивых, достойных, освеченых, выбраных, мудрых прелатов духовных и светьскых княжат, рыцеров, шляхтичов, бояр, местичов земель великого княжьства Литовского и Руского, Жемоитского, которую ж к нам и к нашой парсуне освяченой, как ж то до правого дедича и пана прироженого, имели и имають, а такожь и напотом имети уставичне и вернее мыслять, якожь то черес осмотрение наше есть найдено: достойнее умыслили есмы, за такыи доброты и ласкы, дары и иными ласками им милостивее отдарить; бо тогды потом к нам и к нашим службам найдени будуть рыхлейши, коли себе узрять такыми ласками утешоны .
1. Тогож деля, наипервей, предреченым прелатом, княжатом, рытерем, шляхтичом, бояром, местичом нареченных земель великого княжества Литовского и Руского, Жемоитского, неотзывне дали есмо и моцью того-то листа щедрее даваем, проиволяем и вечне даруем посполито, овшейкы права тые, зволеньства, твердости, якож имают прелати, княжата, рытери, шляхтичи, бояре, местичи коруны Полское; алебы потом в том не было ни которое отщепение, а любо недоверьство возникнуть, туто умыслили есмы положити черес выклад письма явнее.
2. А на-первей, вся дарованая, привилиа, твердости церквей головных, зборных и кляштырных, в землях наших великого князьства Литовского и Руского, Жемоитского и иных, поставленых и заложеных, а и потом которыи будут заложены, хочом без порушениа и без обид ховати, боронити и щитити, в подлуг всее нашее моци. Которая ж то церква головная, зборная, кляштырная, по смерти… иж бы пуста была, а пастыря не дръжала, которое жь поданье к нам и к нашим наместником пригодило бы ся; тогды им с полного права, не иного, а любо не иных, пастыря, а любо пастырев давати имаем, нижь ли великого князьства нашого Литовского, прироженого, аж достойными обычаи найден будеть: аж пак не будеть, тогды иншого рожаю парсуну ужиточную, почестливую, згодную, которая жь бы могла рядить и вжиточна быти, имаемь дати, только крат, колько будеть надобе .
3) Также предреченым прелатом, княжатом, рытерем, шляхтичом, бояром, местичом предреченных земль великого князьства Литовского, Руского, Жемоитского, дали есмо: што ж ни на жадного обмовление явное, или тайное, тых княжат, рытерев, шляхтичов, бояр, местичов не будем казнити ни именьи, а ни пенязьми, ни нятством, ни кровью , оли жь очи-в-очи, оба посполь, явно стануть на суде, в подлуг права христианьскаго; который ж будеть у подлуг переможениа права виноват, в подлуг обычаа и права коруны польское имають бытии казнены и сужены, подлуг их великости проступков .
4. Тако ж за проступку, каковоль коли проступить, ни хто иный, только тот виноватець, хто проступить подлуг права христианьского, имать бытии казнен; штож ни жена за проступку мужа своего, а ни отец за проступку сына, а ни иный прироженый, а ни слуга только олиж бы был причастник тое проступкы, только выймуючи проступкы против нашего господарьства .
5. Також призволяем, а бы княжата, рытери, шляхтичи, бояре доброволно имели бы моць выехати з наших земль князьства великого, для лепшого исицастиа набытья, а любо учинков рытерьских , до каждых земль, сторон, толко выменяючи стороны неприательское; а куды выеждиваючи из своих именей, што-бы службы наши не были замешканы, але нам и наместником нашим как бы сами очивисте были, только крот, колько надобе, служили бы.
6. Також предреченыи княжата и рытеры, шляхтичи, бояре, местичи, имениа своя и отчины, што им данье, а любо дарованное чересь освяченого князя Олександра нареченого Витовта, достойной памяти дяди нашего, и черес освяченого князя Жикгимонта данные и дарованные, которыи ж держали, и имаюче и володеюче из их дарованиа, привильями, достаточным светочьством, твердостию листов возмогут досветчити, – с правом имают держати, якож то княжата и рытери, шляхтичи, бояре, и местичи у короне полской своя имениа держать, и добровольную моць имают продати и заменити, и зычити, и дарити, к своему лепшому обернути; а коли тыи имениа продаючи, заменяючи, изыначаюче , даруюче, перед нами а любо перед нашими наместникы имают здати .
7. Також по смерти отцове, сынове и дочкы от свое отчины не имают отдалены быти, але с их ближними с полным правом имають володети, яко ж то княжата, рытери, шляхтичи и местичи коруны полскые своим володеють и к ужитком добрым промышляють .
8. А також, коли некоторому князю, рытеру, шляхтичю и местичу с того света пригодилося бы изыйти, тогды удову у-в именьи мужа ея оставити хочом, так долго, как долго будеть на столци вдовьем седети : ажь, пак, коли которая усхочеть к другой свадбе приити, маеть быти дана, кого жь выбереть. А дети ажь будуть первого мужа, в именьи имають остати: ажь, пак, не будеть детей первого мужа, ино ближним именье первого мужа, яко ж и иныи удовы у коруне полской держать.
9. Ажь первый мужь у предреченом именьи своем своей жене некоторое вено запишеть, а она можеть того досветчити: тогды, подлуг обычаа права, кому усхочеть, тому полецить.
10. А такожь дочкы, племенници и удовы могуть за мужь давати, нас и наших наместников не докладываючи, нижли толко обычаи христианскыи у том заховаюче .
11. А теж вси, а кажды особне, селяне и подданные княжатом, рытерем, шляхтичом, бояром и местичом наших земль великого князьства Литовского, от всего даниа и заплаты, собранья, вытягнениа серебщизны, и теж мер, которыи же дякла реченыи суть, от вожениа плит, а любо мелу на городы, сенокошениа и иных несправедливых робот выпущены и будуть вольни овшейкы и выняты, выменуючи роботы на будованье городов наших новых потребных, а старых поправлениа; теж княжатом, рытерем, шляхтичом селян данных и подданных и черес нас им дарованных а також выимаюче .
А теж из стародавна зыченые на нас и на наши будущии уряды, поборы, стацыи, мостов новых чинениа, старых поправлениа, а городов оправлениа, непорушне заховаем, а и хочем всегды имети не слободных.
12. А такожь мы, а любо заказникы наши, тых предречоных княжат, рытерев, шляхтичов, боярь, местичов земль наших Литовскых и Рускых и Жемоитскых и иных людей данных, извечных, селянятых, неволных, которое бы коли плоти были, а любо достойности, не пиймем, а ни урядником нашим приняти не перепустим ; а они тежь прелати, княжата, рытери, шляхтичи, бояре, местичи великого Литовского и Руского, Жемоитского, наших и будущих людей, которые бы коли плоти были, а любо достойности, приняти сами, а любо черес свои врядникы, ни жадным обычаем не смети будуть.
13. А такожь на подавание предреченых княжат, рытерев, шляхтичов, бояр, местичов, децькых не дамы: оли жь бы первей от пана, которому ж тот поддан, который кривду вчинил, правда пожадана была, ачь бы он на рок не хотел к праву поставити; тогды наш децкый, а любо наших заказников имать быти послан; а виноватый, который вину заслужил, пану своему, а не иному, будеть обязан заплатити .
14. А такожь, обецюем и слюбуем, ижь панства нашего земль, великого князьства предреченого, не вменшим, але у границах, как же предъкы были наши, на имя князь Александр, нареченый Витовт, дядя наш, и иные дръжали и володели, такожь и мы тые ж земли, здорови, целы, держати будем и володети и щитити, а с Божьею помочью и всими силами нашими розмножати будем.
15. Такожь обецюем и слюбуем, иж в землях тых наших великого князьства, земль, городов, мест, а любо которых-колвек детичьтв, у володение и в дерьжание, а любо некоторыи вряды, а любо чьти не имаем дать в честь никоего чюжеземца, але только там родичам тых земль наших предреченых великого князьств Литовского дамы, и наши после будущии дадут в дерьжание и володенье .
А на сведетьство сего листа, печять нашя есть привешена. А деялося и дано черес руце велемощного Михаила Кезкгайловича Здявилтовича, великого князьства Литовского канцлера, в Вилни, в день святаго Жикгимонта, в лето Божиа нарожениа тысячя четыриста 57-е. Писан руками Мартиновыма з Лужка, он жо то имел с приказу.

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.

Comments

Еще нет комментариев.

Извините, комментирование на данный момент закрыто.