Устав Всеволода о церковных судах

Устав великого князя Всеволода о церковных судех и о людех и мирилех торговых 1125-1136 г.
Се яз, князь великий Всеволод, нареченный в святом крещении Василий , правнук Игорев и блаженныа прабабы Олгы, нареченныя в святом крещении Елена и матере Володимеровы, нареченнаго во святом крещении Василий; и выя Господа прияли святое крещение от гречьскых царей и от Фотея, патриарха цареградьскаго взяше перваго митрополита Михаила (от земля трапизоньскыя к Белой Руси граду) Киеву, иже крести всю Рускую землю. Потом же летом многим минувшим, моляся Спасу и пречистей его Матери, святей Богородици, Приснодеве Марии, устроиша церковь святую Богородицю десятинную, и даша ей десятину в всей Рустей земли и с всех княжений, в соборную церковь святыя Богородица, иже в Киеве и святей Софеи Кеевъской и святей Софеи Новгороцкой, и митрополитом Кеевским и архиепископом Новгороцким, от всякого княжа суда десятую векшу, а ис торгу десятую неделю, а из домов на всякое лето от всякого стада и от всякого жита святому Спасу и Пречистей его Матери и Премудрости Божии святей Софеи.
Обретох в греческом номаканоне, что сих судов и тяжь не судити князю, ни его детем, ни его наместником, ни его боляром, ни его тиуном, ни десятинника не дрьжати; и по сему смотрению съзвал еемь десять сочких, и старосту Болеслава, и бирица Мирошку, и старосту Иваньковскаго Васяту, и погадал еемь с владыкою и с своею княгинею и с своими боляры и с десятью сотчкыми и с старостами ; дал есмь суд и мирила, иже на торгу, святей Богородици в Киеве и митрополиту, а в Новегороде святей Софеи и епископу и старосте Иваньскому и всему Новугороду мерила торговая, скалвы ващаныя, пуд медовый, и гривеньку рублевую, и локоть Иваньскый, и свой оброк купец черницам; а попу Иваньскому руской поруице пятно , да десять конюхов соли; а в тыи оброки не въступатися моим детям, ни моим наместником, ни моим боляром на дом, святеи Софеи и святого Ивана; а дом святей Софеи владыкам строить с сотчкыми; а старостам и торговцам, докладывая владыкы или кто будеть нашего рода князей в Новегороде, строити дом святого Ивана . А се приказываю своим наместником и тиуном: суда церковнаго не обидети, ни судити без владычня наместника. А се дах во олтарь святей Софеи и причту церковному всьденьник сенаник венци ; что суды церковныя, то святей Софеи; а кто нашего роду пограбить , или отъиметь, того повелехом владыци собором в синаници проклинати.
А се суды церковныя: распускы, смилное, заставание, умычка, пошибалное промежы мужем и женою о животе ; в племени или в сватовъстве поймутся, потворы и чародеяния, вълхвование, ведьство, зелейницъство, зубояжа, урекания три: бляднею, зелия, еретичьство ; отца или мати бьеть сын или дщи, или сноха свекров; братия или дети тяжутся о задници; церковная татба; мертвечи съвлачають, крест посекають, или на стенах рвжуть , или два мужа имутъся бита, единаго жена иметь за лоно другаго, раздавить; или кого застануть с четвероногою, или кто молится под овином, или в рощении, или у воды, или девка детя поврьжет, скот или псы или поткы или ино что неподобно церкви подеють; а тыи суды вси церкви даны суть и епископу; а князю, и боляром и судиям в тыя суды не въступатися. А то дал есмь по пръвых царей уряжению, и вселеньскых святых седми соборов великых святых. А по сем не въступатися детем моим, ни внучатам моим, ни всему роду моему до века в люди церковныя, ни в вси суды их. Аже кто пиобидить нашь устав, таковым не прощеным быти от закона Божия и горе себе наследують, и вечная мука ждеть их.
О всех сих, что предписано, дръжах за своими бояры, аже они обидять гостей , а где живуть, тым наровять, и княжу душу топять; аз въсмотрех в Фотея, патриарха цареградьскааго в грамоты, что принесл на Русь князь великый Владимир, нареченный в святом крещении Василий, сын Святославль, а внук Игорев и преблаженныа княгини прабабы Олгы, аже стоить в грамоте: торговыа вся весы, мерила и скалвы вощаныя, и пуд медовый, и гривенка рублеваа и всякая известь , иже на торгу промежу людми, от Бога тако искони уставлено есть епископу блюсти без пакости, ни умаливати, ни умноживати, и на всякий год извешивати. А скривится, а кому приказано, того казнить блиско смерти; а живот его на трое: треть живота святей Софеи, а другая треть святому Ивану, а третьяя треть сотчкым и Новугороду. А епископу, не управив того, за все то дати ему слово в день великаго суда. А печаловатися ему о том управлении, якоже и о душах человеческих. Аще же управить епископ сия управления наша, блажен будет и небесному царствию наследник будеть; а не урядить, а мы тое с своей души сводим.
А се церковныа люди: игумен, игуменьа, поп, диакон, и дети их; а кто в крылосе: попадья, чернец, черница, проскурница, паломник , свещегас, стороник, слепець, хромець, вдовица, пущеник, задушный человек , изгои трои : попов сын грамоте не умееть, холоп ис холопьства выкупится, купець одолжаеть; а се и четвертое изгойство и сего приложим: аще князь осиротееть ; монастыреве, болници, гостинници, странноприимници, то люди церковныа, богаделные; или митрополит, или епископ, — тыи ведають между ими суд или обиду, или кому прикажуть, или которого задница, или будеть иному человеку с тыми людми речь (или) обчий суд; своим тиуном приказываю суда церковнаго не обидети; а с суду давати девять частей князю, а десятую святей Софеи за княжую душу. А кто приобидить суды церковныа, платити ему собою, пред Богом отвещати на страшнем суде пред тмами ангел, идеже кргождо дела не сокрыются, благая же и злая, идеже не поможет никтоже никомуже; н токмо правда избавить от вторыя смерти и от вечныа муки, и от огня негасимаго, якоже есмы управиле по святых отец правилом, и по пръвых и благоверных царей и князей уряжению. А кто иметь преступати сия правила: или дети мои, или внучата, или правнучата, или в коем городе наместник, или тиун, или судия, или кто пообидить суды церковныя, да будуть провляти в сий век и в будущей седмию соборы святых отец вселеньскыих. А тая вся дела приказах святей Софеи и всему Новугороду моим мужам 18-ти сочкым, и вы сами за то ответ дадите в день страшнаго суда пред лицем Царя славы. Аминь.
А се правило собора никейскаго, cия изысках: у третьей жене и четвертой детем прелюодейна часть в животе : аще будеть доволен в животе, ино дасть дтем третьей жены и четвертой по уроку, занеже те и от закона отлучени суть; a cия случаються человеку по грехом, еже есть их обдержить немощь, занеже суть прелюбодейнеи, а не Богом благословение. И аз cия сам ведих пред собою и управих заповедми, но преданию святых отец, тяжю промежу первою женою детей со третьею женою и с детми, К со четвертою женою и с детми , яже есть из велика живота дати урочная часть по оскуду , а из мала живота, како робичичю часть по указу: конь, да доспех и покрут, по разсмотрению живота. А се от тогоже правила: иже есть останутся сынове и дщери у коегождо человека: братии со сестрами равная часть от всего имения ; иже ли сестра девою блуд сътворить, а истыи сведители обличають, — таковая да не възметь у братии от имения отечьскаго части; или братия, имения ради, лжу составять на сестру, а будет познано дело их лжа, таковый по закону камением да побиен будеть. — А то все приказах епископу управливати, а смотря в манаканум; а мы cие с своей души сводим.

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.

Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.