Вече в Киеве (1146 г.)
ВЕЧЕ В КИЕВЕ (1146 Г.)
<Из «Истории Российской» В.Н. Татищева> Назавтрее по смерти и погребении Всеволожи приехал Игорь в Киев и встречен был по обычаю . Пришед же в дом Ярославль, созвал киевских вельмож и всех знатных людей для целования ему креста. Оные же, хотя весьма того не хотели, но за страх учинили . И сшед со двора Ярославля, собрались на вече всенародно у Туровой божницы и послал звать к себе Игоря. Он же, надеяся силе своей, взяв брата Святослава, и со множеством людей приехал и стал особно, а на вечу послал брата Святослава спросить, для чего сие вече учинено и что от него желают. Как Святослав к ним въехал, тогда стали жаловаться на судию Всеволожа Ратшу и на вышеградского тиуна Тудора, многие вины на них вычитая, что они народ разорили. И просили Святослава, чтоб он за себя и за брата Игоря крест всему народу целовал, что впредь судить по законам вправду и никого не обидеть.Он же им отвечал: «Я вам то обесчать готов, что брат мой никому насилия и неправды не учинит и судей вам определит по вашему желанию, кого сами изберете». И сошед с коня, на том крест целовал. Тогда киевляне, сошед с коней, говорили Святославу: «Сие, княясе« изрядно, что ты за себя и за брата роту учинил. Но весьма потребно, чтоб Игорь сам за себя роту учинил». Он же, не отрица-ясь, им обесчал. И, взяв с собою неколико знатных киевлян , поехал ко Игорю и все ему объявил, сказав, что требуют роты в том, что тебе судить во правду самому, а преждних судей Ратшу и Тудора отставить, и хотя иных судей учинить, но оных утвердить, чтоб от суда более положенного ни от кого не требовали и не брали, а брать им по уставу отцов и дедов наших . Игорь, выслушав то, и хотя ему такое странное требование весьма прискорбно было, но опасаясь мятежа, не отрицаясь, сшед с коня, крест целовал на всем их требовании. И потом поехал на обед, чая тем все успокоить. Но народ, пошед ко двору Ратшину и Менкину , оные начали грабить, что Игорь слышав, сам с людьми своими и братними туда приехал и едва народ утишил . Но киевляне, уведав, что Игорь грозит головами киевлян ту обиду Ратшину заплатить , или кто злодей смутил, Бог весть, и хотя от смятения удержались, но того ж дня послали ко Изяславу звать его ко Киеву с войском, обесчевая ему помогать.
<Из Ипатьевской летописи> В то же время посла Игорь к Изяславу рече: «Се брата нашего Бог поял, а стоишь ли в крестном целовании?» Он же ни ответа ему не дасть противу той речи, ни посла к нему пусти. И неугоден бысть Кияном Игорь, и по-слашася к Переяславлю к Изяславу, рече: «Поиде, княясе, к нам, хощем тебе». Изяслав же, се слышав и съвъкупи вой своя, поиде на нь ис Переяславля, взем молитву у епископа у Ефимья и переиде Днепр у Заруба. И ту прислашася к нему Чернии Клобуци и все Поросье и рекоша ему: «Ты наш князь, а Олго-вичь не хочем, а поеде в борзе, а мы с тобою» . И поиде Изяслав к Дерновуму и ту скупишася вси Клобуци и Поршане. Том же месте приелашась к нему Белогородьчи и Василевци, тако же рекуче: «Поиде ты наш князь, а Олговичь не хочем». Том месте приехаша от Киян мужи, нарекуче: «Ты нашь князь, поеди, Олговичь не хоцем, быти акы в задничи. Где узрим стяг твои, ту и мы с тобою готови есмь». Изяслав же събравъея на поли и христианы и поганыя и рече им: «Братие, Всеволода есми имел в правду брата стареишаго, занеже ми брат и зять, старей мене, яко отець. А с сими како ми Бог дасть и сила животворящаго креста да любо си голову положи свою перед вами, любо си налезу стол деда своего и отца своего», и то рек, поиде на нь. Игорь же посла к братама своима Володимиру и Изяславу и рече: «Стоита ли брата у мене у крестном целовании?». Она же и въепросиста у него волостии много. Игорь же има в да и повеле има ити к собе, она же поидоста. Игорь же посла Улеба и Ивана Воитишича и рече има како еста была у брата моего, тако же будете у мене. А Улебови рече: «Держи ты тысячю, как ей у брата моего держал». Всекозненыи же дьявол не хотя любви межю братьею и вложи сердце злым светом Улебови тысячьскому, Иванови Воитишичю иже свещаста свет зол с Кияны на князя своего. Мьстислалиичю рекоче: «Пойди княже в борзе, и дета ти Давидовича Игореви в помочь», иже бяху великую честь приимали от Всеволода и от брата его, ти же почаша лестити под князем своим. Изяслав же Давидович еха в борзе, целовал бо бяше крест у Святого Спаса с братом с Влодимиром к Игореви и к брату его Святославу. Епископ же Онофрии прозвитером своим рече: «Аще кто сего крестного целования съетупить, а проклят будеть Господскими 12 праздникома». И по мале же дьнии съетуписта Давидовича крестного целования. Началници же быша свету злому тому, о них же переже рекохом, Улеб тысячкой же Иван Воитишичь и Лазорь Саковьскыи, а в Святое лав ли полку Василь Полачанин и Мирослав Хиличь внук, и скупиша около себе Кияны и свещашася, како бы им узъмощи перельстити князя своего, а к Изяславу послаша рекуще: «Пойди, княже, съвещали ти ся есмь рекуще с Кияны хочем поринути стяг, побегнути с полком своим в Киев». К Игореви же и к брату его Святославу почаша лестью молвити, рекуче поеди противу. <Далее следует описание битвы, проигранной Игорем>.